אם הייתם שואלים אותי איזו הטבת מס היא האהובה עליי ביותר, כנראה שהתשובה הייתה מגיעה מיד – קרן השתלמות. בעולם שבו המדינה לוקחת מאיתנו מיסים על הכנסה, על רווחי הון ועל נדל"ן, קרן ההשתלמות נשארה אחד המקלטים האחרונים שמאפשרים לנו גם לחסוך, גם להקטין את תשלום המס השוטף וגם ליהנות מפטור מלא ממס רווחי הון במשיכה.
אבל כדי ליהנות מההטבה הזו באמת, צריך להכיר את המספרים. וכאן, העצמאים נמצאים בראש התור.
עצמאים – הכסף חוזר אליכם
כעצמאי, אין לך מעסיק שנותן לך "מתנות", אבל המדינה נותנת לך תמריץ אדיר לחסוך לעצמך. למעשה, ההפקדה לקרן השתלמות מוכרת כהוצאה לכל דבר (ניכוי), ובנוסף מעניקה פטור ממס על הרווחים.
למה זה כל כך משתלם?
- הטבה במס הכנסה וביטוח לאומי (הניכוי): המדינה מאפשרת לך להפקיד עד 4.5% מההכנסה השנתית (עד תקרה של כ-293,000 ש"ח) ולקבל על כך "הוצאה מוכרת". המשמעות: הרווח החייב במס יורד, ואתה משלם פחות מס הכנסה ופחות ביטוח לאומי באותה שנה.
- פטור ממס רווחי הון: זה הדובדבן שבקצפת. אם תפקיד עד התקרה המוטבת (כ-20,520 ש"ח בשנה), כל הרווחים שהכסף הזה יעשה בשוק ההון יהיו פטורים ממס רווחי הון (25%) בעת המשיכה.
דוגמה מהחיים: החיסכון של רונית (אדריכלית עצמאית)
רונית מרוויחה כ-300,000 ש"ח בשנה. היא הפקידה את המקסימום המוטב לקרן השתלמות – 20,520 ש"ח.
- בטווח המיידי: היא קיבלה הוצאה מוכרת של כ-13,185 ש"ח (4.5% מהתקרה). רונית נמצאת במדרגת מס גבוהה, והמס הכולל שלה (מס הכנסה + ביטוח לאומי) עומד על 49%.
החישוב פשוט: 49% מתוך 13,185 ש"ח = חיסכון נקי של כ-6,460 ש"ח במס.
- בטווח הרחוק: כעבור 6 שנים, כשתמשוך את הכסף, כל הרווחים יהיו פטורים ממס. בחיסכון רגיל בבנק, המדינה הייתה לוקחת לה רבע מהרווחים.
שכירים – התקרה שחייבים להכיר
עבור שכיר, קרן השתלמות היא בונוס אדיר. המעסיק מפריש 7.5% מהשכר (על חשבונו) והעובד 2.5%.
התקרה לפטור ממס היא שכר שנתי של 188,400 ש"ח (כ-15,700 ש"ח בחודש).
כל הפקדה של המעסיק על שכר גבוה מזה – תחויב במס אצל העובד (זקיפת שווי) כבר במועד ההפקדה.
הדוגמה המנצחת – גם עצמאי וגם שכיר
רבים מלקוחותיי שואלים: "אם אני גם שכיר וגם עצמאי, האם מותר לי ליהנות משתי העולמות?"
התשובה היא כן, אבל החישוב עובד אחרת לכל הטבה. בואו נראה דוגמה מספרית שתעשה סדר.
הסיפור של יוסי: מנהל שיווק ויועץ פרטי
יוסי הוא שכיר עם משכורת של 18,000 ש"ח בחודש, ובנוסף יש לו עסק קטן שמכניס 100,000 ש"ח בשנה.
יוסי החליט להפקיד את המקסימום גם כשכיר וגם כעצמאי.
1. איפה הוא הרוויח פעמיים? (רווחי הון)
כאן אין התנגשות!
- הוא נהנה מפטור מלא ממס רווחי הון על החלק של השכיר.
- הוא נהנה בנוסף מפטור מלא ממס רווחי הון על הפקדה של כ-20,520 ש"ח כעצמאי.
התוצאה: שתי קופות פטורות ממס שגדלות במקביל.
2. איפה היה הקיזוז? (מס הכנסה – ניכוי)
כאן מס הכנסה בודק כמה "מקום" נשאר ליוסי בתקרה הכללית (כ-293,000 ש"ח) כדי לקבל הוצאה מוכרת.
- מהתקרה הכללית מפחיתים את תקרת השכר כשכיר: 188,400 ש"ח.
- היתרה שנשארה לניצול כעצמאי: כ-104,600 ש"ח.
- ההכנסה של יוסי כעצמאי היא 100,000 ש"ח (שזה פחות מהיתרה שנשארה), ולכן הוא יוכל לקבל את מלוא הטבת הניכוי (4.5%) על ההכנסה העסקית שלו.
הלוואה על חשבון הקרן – הכסף הזול ביותר בשוק
רגע לפני שאתם "שוברים" קרן נזילה כי אתם צריכים כסף לשיפוץ, לרכב או לסגירת מינוס, תעצרו. קרן ההשתלמות מציעה את אחד היתרונות הפיננסיים החזקים ביותר שקיימים: הלוואה בתנאים מועדפים כנגד הכסף הצבור.
למה זה עדיף על הלוואה מהבנק?
- ריבית נמוכה: מכיוון שהכסף שלכם משמש כבטוחה, הסיכון של בית ההשקעות הוא אפסי. לכן, הם יציעו לכם ריבית נמוכה משמעותית מהבנק (לרוב סביב ריבית הפריים, ולפעמים אפילו פריים מינוס).
- הכסף ממשיך לעבוד: זה הקסם האמיתי. לקחתם 50,000 ש"ח הלוואה? הקרן שלכם ממשיכה לצבור תשואה על כל הסכום המקורי כאילו לא נגעתם בו. אם הקרן עשתה תשואה שנתית של 7% וההלוואה עולה לכם 5%, אתם בפועל מרוויחים מהפרשי הריבית.
כמה אפשר לקחת?
בקרן נזילה (מעל 6 שנים) ניתן לרוב לקחת עד 80% מהסכום הצבור. בקרן לא נזילה (מתחת ל-6 שנים) ניתן לרוב לקחת עד 50%. זהו פתרון מעולה למי שצריך נזילות בלי לאבד את הוותק ואת הפטור ממס.
טבלת השוואה מסכמת
פרמטר | עצמאי | שכיר |
מי מפקיד? | העצמאי מכיסו | עובד (2.5%) + מעסיק (7.5%) |
הטבת מס בהפקדה | ניכוי: הקטנת הכנסה חייבת (חיסכון במס הכנסה וביטוח לאומי) | פטור: הפקדת המעסיק אינה נחשבת הכנסה (עד תקרה) |
תקרת פטור (שנתית) | על הפקדה של כ-20,520 ש"ח | על שכר של 188,400 ש"ח |
שילוב (גם וגם) | הפטור מרווחי הון – מלא ונוסף לשכיר הניכוי במס – מתקזז עם המשכורת (עד 188,400) | – |
שאלות ותשובות נפוצות
שאלה: האם חייבים לחכות 6 שנים למשיכה?
תשובה: כן, כדי ליהנות מהפטור ממס. משיכה לפני הזמן תחייב אתכם במס גבוה לפי המס השולי בין 10%-47% חריגים: משיכה לצורך השתלמות (אחרי 3 שנים) או בהגעה לגיל פרישה (אחרי 3 שנים).
שאלה: אני עצמאי וגם שכיר, האם כדאי להפקיד לקרן כעצמאי?
תשובה: בהחלט. כמו שראינו בדוגמה של יוסי, ברוב המקרים תוכלו ליהנות מהטבות משמעותיות, ובמיוחד מהפטור ממס רווחי הון שהוא דרמטי לטווח הארוך.
שאלה: האם אפשר להפקיד בסוף שנה רטרואקטיבית?
תשובה: כעצמאים – כן, ואף רצוי להפקיד את כל הסכום בינואר כדי לנצל את ההטבה לאותה שנה. כשכירים – ההפקדה חייבת להיות שוטפת דרך התלוש מדי חודש.


