העולם העסקי עובר מהפכה שקטה. במקום לגייס עוד עובד מנהלה או קופירייטר, אנחנו רוכשים מנוי ל-ChatGPT, מחברים אותו ל-Make או Zapier, ונותנים לרובוטים לעבוד בשבילנו 24/7. כיועץ מס שמנהל את התיקים והתהליכים במשרד, אני בעצמי משתמש במערכות כמו Monday לניהול, יחד עם Zapier ו-Twilio כדי לתזמן תזכורות אוטומטיות ללקוחות.
אבל כשמגיע סוף החודש, צצה השאלה: איך מס הכנסה מתייחס ל"עובדים" הדיגיטליים האלו? האם מנוי תוכנה שמחליף מזכירה נחשב להוצאת שכר? איך בכלל רושמים קבלה באנגלית מ-OpenAI? בואו נעשה סדר.
חלק 1: תוכנות אוטומציה (Zapier, Make, Monday) – שכר, ציוד או משהו אחר?
הרבה בעלי עסקים שואלים אותי: "איתי, המנוי ל-Zapier חוסך לי משכורת של עובד. האם אני יכול לרשום את זה כהוצאת שכר?"
התשובה הקצרה היא: לא, אבל ההוצאה תוכר במלואה בסיווג אחר.
מס הכנסה לא מתרשם מזה שהתוכנה עושה עבודה של בן אדם. הוצאת שכר שמורה אך ורק לתשלום לבני אדם דרך תלוש משכורת (עם כל המשתמע מכך – ביטוח לאומי, מס בריאות, פנסיה).
מצד שני, זה גם לא נחשב ל"ציוד" (הוצאה הונית שדורשת פחת לאורך שנים), כי אתם לא קונים את התוכנה, אלא שוכרים אותה חודש בחודשו.
- אז מה זה? מנויים אלו מוגדרים כהוצאה פירותית שוטפת דמי מנוי/תוכנה כרכיב שירות.
- המשמעות: כל שקל שאתם משלמים על המנויים האלו מוכר ב-100% כהוצאה שוטפת באותה שנת מס, ומקטין לכם את הרווח החייב במס באופן מידי.
חלק 2: מנויי בינה מלאכותית (ChatGPT, Gemini) – מה מוכר למי?
הבינה המלאכותית הפכה לכלי עבודה בסיסי. הנה איך זה מתחלק בין סוגי העובדים:
לעצמאים (עוסקים פטורים ומורשים):
כל מנוי לכלי AI שמשמש לייצור הכנסה הוא הוצאה מוכרת לחלוטין.
- כותבים תוכן שיווקי בעזרת ChatGPT Plus ? מוכר.
- מייצרים תמונות לקמפיינים בפייסבוק דרך Midjourney ? מוכר.
- כותבים קוד בעזרת GitHub Copilot ? מוכר.
כל עוד ההוצאה מסייעת לעסק לייצר הכנסה, היא נכנסת לספרים.
לשכירים:
כאן התמונה מורכבת בהרבה. הכלל במס הכנסה הוא ששכיר אינו יכול לדרוש הוצאות על ייצור הכנסתו, שכן המעסיק אמור לספק לו את כל הכלים.
- החריג: אם אתם שכירים שנדרשים לשלם מכיסכם על מנוי ChatGPT כדי לבצע את העבודה, והמעסיק לא מחזיר לכם את הכסף – בתיאוריה ניתן לדרוש זאת בתיאום מס/החזר מס כיוון שניתן לומר שזו הוצאה בייצור הכנסה. אבל בפועל, מס הכנסה בוחן זאת בקפידה רבה וקשה מאוד לאשר זאת ללא אישור מפורש מהמעסיק שזו דרישת חובה. וגם אז לא בטוח שמס הכנסה יהיה נאות לאשר זאת. לא שווה את ההתעסקות.
המלצה שלי: בקשו מהמעסיק לרכוש את המנוי עבורכם כהוצאה עסקית שלו המעסיק וודאי יוכל להזדכות על ההוצאה
חלק 3: מלכודת הקבלות מחו"ל (איך רושמים את זה?)
כאן נופלים רוב העסקים הקטנים. שילמתם 20 דולר ל-OpenAI וקיבלתם Invoice (חשבונית) למייל באנגלית.
- האם זה קביל? כן. מס הכנסה מכיר בחשבוניות מחו"ל, בתנאי שמופיע עליהן שם העסק שלכם (או השם שלכם), תאריך, סכום ופירוט השירות.
- ומה עם המע"מ? כאן טמון הקאץ'. ספקים כמו OpenAI או Zapier (לרוב) אינם גובים מכם מע"מ ישראלי. לכן, אסור לכם לדרוש "מע"מ תשומות" על החשבוניות האלו.
- איך רושמים נכון? מעבירים את החשבונית אלינו, ואנחנו רושמים אותה כ"הוצאת ספק חו"ל". היא תוכר במלואה (100%) למס הכנסה, אך שורת המע"מ תהיה אפס.
טבלת סיכום: הסטטוס המיסוי של העובדים הדיגיטליים שלכם
סוג ההוצאה | סיווג ההוצאה | הכרה לעצמאי | הכרה לשכיר | האם יש קיזוז מע"מ? |
אוטומציה (Zapier, Monday) | שוטפת (דמי מנוי תוכנה) | מוכר 100% | לרוב לא רלוונטי | רק אם לספק יש תיק מע"מ בישראל, אחרת – לא |
בינה מלאכותית (ChatGPT) | שוטפת (כלי עבודה) | מוכר 100% | חריג ונדיר (דורש הוכחה) | לא (ספק חו"ל) |
עלות הקמת מערכת אוטומציה (תשלום למתכנת) | יכול להיחשב כהוצאה הונית (נכס) | פחת על פני מספר שנים | לא | כן (אם המתכנת ישראלי) |
שאלות ותשובות נפוצות (שעושות סדר בבלאגן הדיגיטלי)
שאלה: שילמתי על מנוי שנתי ל-ChatGPT בדצמבר במכה אחת. האם כל ההוצאה נחשבת לאותה שנה?
תשובה: כן. עבור רוב העסקים הקטנים (שמדווחים על בסיס מזומן), ההוצאה נרשמת בשנת המס שבה הכסף יצא בפועל מהחשבון. שילמתם על מנוי שנתי בסוף דצמבר? הרווחתם הוצאה מוכרת שמקטינה מידית את חבות המס של אותה שנה, אפילו שהמנוי ישמש אתכם גם בשנה הבאה.
שאלה: הילדים שלי משתמשים לפעמים במנוי ה-Midjourney שלי בשביל עבודות לבית הספר. זה עדיין מוכר 100%?
תשובה: מבחינת החוק היבש, ברגע שהוצאה משמשת גם לעסק וגם לצרכים פרטיים, היא נחשבת "הוצאה מעורבת". בפועל, ממש כמו חשבון האינטרנט הכללי, אם המנוי נרכש עבור העסק ועיקר השימוש בו הוא לייצור הכנסה, ההוצאה לרוב תוכר (או שלפחות הרוב המוחלט שלה יוכר). הכלל החשוב מול פקיד השומה הוא סבירות.
שאלה: קניתי קורס דיגיטלי שמלמד איך לבנות אוטומציות ב-Make או Zapier. איפה זה נכנס בספרים?
תשובה: זו קלאסיקה של הוצאה על "השתלמות לשמירה על הקיים". מכיוון שאתם לומדים להשתמש בכלי שנועד לייעל את העסק הנוכחי שלכם ולשפר את השירות ללקוחות קיימים, עלות הקורס תוכר כהוצאה שוטפת לכל דבר ועניין.
שאלה: יש לי צוות קטן שמונה 3 עובדים, ולכל אחד קניתי מנוי לבינה מלאכותית. האם זו הוצאת שכר או הוצאה רגילה?
תשובה: זו עדיין הוצאת עסק שוטפת (הוצאות תוכנה/כלי עבודה) ולא הוצאת שכר, בדיוק כמו שהייתם קונים להם חבילת אופיס Word ו -Excel אתם פשוט מספקים לעובדים שלכם כלים דיגיטליים שיעזרו להם לעבוד טוב יותר עבור העסק שלכם.
שורת הסיכום
הרובוטים והאוטומציות הם העובדים המצטיינים החדשים שלכם – הם לא דורשים ימי חופש, אבל הם בהחלט דורשים ניהול חכם של הניירת. אל תשאירו את החשבוניות האלו בתיבת המייל בטענה ש"זה רק 20 דולר". בסוף השנה, המנויים האלו מצטברים לאלפי שקלים של הוצאות מוכרות שמקטינות לכם את המס.

