אחת הטעויות הנפוצות ביותר בקרב בעלי עסקים היא הבלבול בין מע"מ למס הכנסה. המספר 122,833 ש"ח (נכון לשנת 2026) זורק את רובנו מיד למושג "עוסק פטור", אבל האמת היא שלרשויות המס האחרות זה פחות משנה.
במס הכנסה ובביטוח לאומי הסיפור הוא אחר לגמרי. החל מהשנים האחרונות, המדינה מציעה לבעלי עסקים קטנים לבחור בין שני מסלולי מיסוי שונים בתכלית: "עסק רגיל" (לפי הוצאות בפועל) או "עסק זעיר" (לפי הוצאות נורמטיביות).
הבחירה הזו לא קשורה לשאלה אם יש לכם פטור ממע"מ או לא. היא קשורה אך ורק למחזור העסקאות שלכם (עד 122,833 ש"ח) ולהוצאות האמיתיות שיש לכם בעסק. זכרו – כעצמאים אתם משלמים נגזרת של הרווח שלכם גם למס הכנסה וגם לביטוח לאומי. הבחירה במסלול הנכון תשפיע דרמטית על שני התשלומים האלו יחד.
הבשורה למקצועות החופשיים: עוסק מורשה בהחלט יכול להיות עסק זעיר!
לפני שניכנס למסלולים, הנה ה-טעות של הרבה בעלי מקצוע. חוק מע"מ קובע שמקצועות חופשיים כמו עורך דין, רואה חשבון, פסיכולוג, אדריכל ויועץ מס – חייבים לפתוח תיק של "עוסק מורשה" מהשקל הראשון. בגלל זה, רבים מהם בטוחים שהם לא יכולים ליהנות מההטבה של "עסק זעיר".
זו טעות שעולה להם ביוקר. מס הכנסה וביטוח לאומי לא מסתכלים על הסטטוס שלכם במע"מ. גם אם אתם עוסקים מורשים, כל עוד המחזור שלכם נמוך מ-122,833 ש"ח, אתם יכולים לבחור להיות "עסק זעיר" וליהנות מההטבות של המסלול.
אפשרות א': מסלול "עסק רגיל" (הוצאות אמת)
זו הדרך הקלאסית שבה עסקים עובדים מאז ומעולם.
- השיטה: אתם מדווחים על כל שקל שנכנס (הכנסות), ועל כל שקל שיצא לטובת העסק (הוצאות מוכרות).
- הנוסחה: הכנסות פחות הוצאות בפועל = הרווח שעליו תשלמו מס הכנסה וביטוח לאומי.
- המשמעות: שמרתם קבלות על דלק, שכירות, ציוד משרדי, פרסום וייעוץ? הרווח יורד, והתשלום לשתי הרשויות יורד בהתאם.
אפשרות ב': מסלול "עסק זעיר" (הנורמטיבי)
זהו החידוש הגדול. המדינה מציעה לכם "עסקה": אם המחזור שלכם נמוך מהתקרה, אתם לא חייבים להוכיח לנו הוצאות לצורך חישוב המס.
- השיטה: אנחנו נניח באופן אוטומטי שיש לכם הוצאות בשיעור של 30% מהמחזור.
- הנוסחה: אתם משלמים מס הכנסה וביטוח לאומי רק על 70% מההכנסות.
- המשמעות: גם אם בפועל לא הוצאתם שקל אחד על העסק, המדינה מכירה לכם ב-30% כאילו הוצאתם אותם.
- אזהרה: בחירה במסלול זה מחייבת עקביות. אם תבחרו לצאת ממנו ולחזור למסלול הרגיל, לא תוכלו לחזור להיות "עסק זעיר" במשך שנתיים.
דוגמה מהחיים: מתי זה משתלם ומתי זה בור?
כדי להבין את ההבדל בכיס, ניקח שני עצמאים שמכניסים שניהם בדיוק 120,000 ש"ח בשנה.
מקרה א': דני השיפוצניק (למה הוא חייב להיות "עסק רגיל")
דני קונה חומרים ומשלם על רכב עבודה. ההוצאות האמיתיות שלו הן 60,000 ש"ח בשנה (50% מההכנסה).
- במסלול רגיל: דני משלם מס הכנסה וביטוח לאומי על רווח של 60,000 ש"ח.
- במסלול עסק זעיר: יכירו לו רק ב-30% הוצאות (36,000 ש"ח). מבחינת הרשויות הרווח שלו הוא 84,000 ש"ח.
- התוצאה: במסלול הזעיר דני ישלם מס הכנסה וביטוח לאומי מיותרים על 24,000 ש"ח. עבורו זו טעות יקרה וכפולה.
מקרה ב': מיכל הפסיכולוגית (עוסק מורשה שהיא "עסק זעיר")
למיכל אין כמעט הוצאות (קליניקה לפי שעות וביטוח – רק 5,000 ש"ח בשנה). למרות שהיא עוסק מורשה במע"מ, היא בוחרת במסלול זעיר.
- במסלול רגיל: מיכל תשלם מס הכנסה וביטוח לאומי על רווח של 115,000 ש"ח.
- במסלול עסק זעיר: מקבלת מתנה – הכרה ב-30% הוצאות (36,000 ש"ח). היא תשלם מס הכנסה וביטוח לאומי רק על רווח של 84,000 ש"ח.
- התוצאה: מיכל "העלימה" באופן חוקי כ-31,000 ש"ח מההכנסה החייבת שלה, חסכה אלפי שקלים בשתי הרשויות, ועדיין יכולה להזדכות על מע"מ תשומות!
ומה עם הקבלות? (חשוב מאוד!)
רבים טועים לחשוב שאם בחרו במסלול "עסק זעיר" אפשר לזרוק את הקבלות לפח. זו טעות חמורה.
- חובת ניהול ספרים: החוק מחייב אתכם לשמור תיעוד של כל הוצאה והכנסה, ללא קשר למסלול.
- הרווח של עוסק מורשה: אם אתם עוסקים מורשים במע"מ, אתם מרוויחים פעמיים! מצד אחד, מקבלים 30% הוצאות גלובליות במס הכנסה וביטוח לאומי. מצד שני, בדיווח למע"מ (כל חודשיים) אתם מגישים את הקבלות האמיתיות ומקבלים החזר מע"מ מלא על ההוצאות השוטפות.
טבלת השוואה: עסק רגיל מול עסק זעיר (לשנת 2026)
פרמטר | מסלול עסק רגיל (הוצאות אמת) | מסלול עסק זעיר (נורמטיבי) |
תנאי סף (מחזור שנתי) | אין הגבלה | עד 122,833 ש"ח (נכון ל-2026) |
תשלום מס וביטוח לאומי | נגזר מהכנסות פחות הוצאות בפועל | נגזר תמיד מ-70% מהמחזור (30% הוצאה קבועה) |
מתאים למקצועות חופשיים? | כן | כן! פתוח גם לעוסקים מורשים |
שמירת קבלות | חובה (כדי לקזז הוצאות במס) | חובה (לפי הוראות ניהול ספרים ולצורך מע"מ) |
גמישות במעבר | אפשר לעבור לזעיר (אם עומדים בתנאים) | יציאה מהמסלול חוסמת חזרה למשך שנתיים |
שורת הסיכום
הסטטוס שלכם במע"מ הוא עניין נפרד. כשמגיעים למס הכנסה וביטוח לאומי, השאלה היחידה היא מתמטית: האם ההוצאות האמיתיות שלכם עוברות את ה-30%?
- אם כן – תישארו במסלול "עסק רגיל".
- אם לא – מסלול "עסק זעיר" הוא כנראה מתנה שתחסוך לכם הרבה כסף, רק זכרו לשמור את הקבלות בכל מקרה.
שאלות ותשובות נפוצות
שאלה: האם אפשר להחליף מסלול כל שנה?
תשובה: לא בדיוק. המעבר ממסלול רגיל לזעיר אפשרי בכל שנה (אם עומדים בתנאים). אבל, אם הייתם במסלול זעיר ובחרתם לצאת ממנו ולחזור לדווח לפי הוצאות אמת – לא תוכלו לחזור למסלול הזעיר במשך שנתיים. לכן, ההחלטה לעזוב את המסלול צריכה להיות מחושבת.
שאלה: האם כדאי לי להיות "עסק זעיר" גם אם אני עוסק מורשה?
תשובה: בהחלט כן, במידה וההוצאות שלך נמוכות מ-30%. זהו שילוב מנצח: מס הכנסה וביטוח לאומי מעניקים לך הוצאה מוכרת גבוהה (30%), ובמע"מ אתה ממשיך להזדכות על המע"מ של ההוצאות האמיתיות. הרווחת מכל הכיוונים.
שאלה: איך בדיוק החיסכון מתבטא בביטוח לאומי?
תשובה: ביטוח לאומי גוזר את התשלום שלו ישירות מהרווח שנקבע במס הכנסה. ברגע שבחרתם במסלול "עסק זעיר" והרווח שלכם ירד (בזכות ה-30% הוצאות נורמטיביות), אוטומטית גם בסיס החישוב לביטוח לאומי יורד. זהו חיסכון כפול ומכופל לעומת מסלול של הוצאות אמת נמוכות.


